لوگو متحرک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

لوگو متحرک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دوشنبه 23 فروردین 1400

محبوبه اردکانی زاده

لوگو متحرک (logo motion) یکی از ابزارهای نوین و مدرن برای برندسازی است و استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند قدرت و حرفه‌ای بودن شما را نسبت به رقبا به رخ مخاطب کشیده و جذابیت زیادی برای شما ایجاد نماید.  چنین لوگوهایی مسیر پیشرفت را برای هر برندی به کوتاه‌ترین حالت ممکن می‌رسانند. در این مقاله با جزئیات این نوع لوگوها بیشتر آشنا شده و بهتر می‌توانید برای داشتن یا نداشتن آن تصمیم‌گیری نمایید. درباره‌ی لوگو متحرک تأثیر داشتن لوگو برای برندسازی امروز بر کسی پوشیده نیست و هر کس اهمیت استفاده از لوگو را در کار خود می‌داند. با … لوگو متحرک (logo motion) یکی از ابزارهای نوین و مدرن برای برندسازی است و استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند قدرت و حرفه‌ای بودن شما را نسبت به رقبا به رخ مخاطب کشیده و جذابیت زیادی برای شما ایجاد نماید.  چنین لوگوهایی مسیر پیشرفت را برای هر برندی به کوتاه‌ترین حالت …

لوگوهای تاثیرگذار چه خصوصیاتی دارند؟

لوگوهای تاثیرگذار چه خصوصیاتی دارند؟

سه‌شنبه 1 مهر 1399

محبوبه اردکانی زاده

طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا کسب‌وکار محسوب می‌شود. مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، عوامل مهم در تأثیرگذاری لوگو را شرح می‌دهد. تصور کنید که به‌عنوان مدیر بازاریابی در شرکتی خیالی به‌نام Noxu مشغول به کار هستید. محصولات این شرکت، پازل‌های فکری هستند و مدیرعامل وظیفه‌ای برای انتخاب از میان دو لوگو بر عهده‌ی شما گذاشته است. شما باید لوگویی را انتخاب کنید که بهترین بازخورد را در رونمایی از محصولات داشته باشد. از میان دو تصویر زیر، کدام‌یک را به‌عنوان لوگوی شرکت انتخاب … طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا کسب‌وکار محسوب می‌شود. مطالعه‌ی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، عوامل مهم در تأثیرگذاری لوگو را شرح می‌دهد. تصور کنید که به‌عنوان مدیر بازاریابی در شرکتی خیالی به‌نام Noxu مشغول به کار …

روانشناسی فونت: چگونه تایپ فیس، هوش و حواس را می رباید؟

روانشناسی فونت: چگونه تایپ فیس، هوش و حواس را می رباید؟

یکشنبه 27 مرداد 1398

محبوبه اردکانی زاده

فونت‌ها قدرت و نفوذ زیادی در میان مردم دارند. ممکن است شما به عنوان یک طراح فونتی را نپسندید یا استفاده از آن را حرفه‌ای ندانید اما نظر مردم با نظر شما کاملا متفاوت باشد. فقط نگاه کردن به یک فونت خاص می‌تواند به صورت غیرارادی احساسات قدرتمند را ترغیب و یا حس نوستالژی را القا کند. به همین دلیل است که یک فونت مانند Comic Sans مورد تنفر طراحان است ولی در عین حال به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود؛ چرا که این فونت القاکننده احساس سرگرمی و بازیگوشی است و این احساسی است که به سختی می‌توان در برابر آن مقاومت کرد. اگر می‌خواهید فونتی را انتخاب کنید … فونت‌ها قدرت و نفوذ زیادی در میان مردم دارند. ممکن است شما به عنوان یک طراح فونتی را نپسندید یا استفاده از آن را حرفه‌ای ندانید اما نظر مردم با نظر شما کاملا متفاوت باشد. فقط نگاه کردن به یک فونت خاص می‌تواند به صورت غیرارادی احساسات قدرتمند را ترغیب و یا حس نوستالژی را …

چگونه لوگو سرنوشت یک برند را تغییر می دهد؟

چگونه لوگو سرنوشت یک برند را تغییر می دهد؟

شنبه 18 خرداد 1398

محبوبه اردکانی زاده

اگر با یک طراح حرفه‌ای آشنا باشید و از او سوال کنید که سخت ترین پروژه های کاری خود را نام ببرد، بدون شک خواهد گفت پروژه های طراحی لوگو، چراکه لوگو وظیفه‌ی جاودانه کردن یک برند را در ذهن مخاطبانش دارد.  از نظر مدیران سنتی، لوگو یک عکس و نوشته‌ای از نام یک برند است، اما حرفه‌ای های مدیریت به خوبی می‌دانند که لوگو عصاره محتوا و درون مایه یک کسب و کار است، به بیان دقیق‌تر لوگو می‌بایست در کمتر از یک ثانیه، یک برند را در ذهن مخاطب جاودانه کند. در ادامه این مطلب به این نکته اشاره می‌شود که چگونه یک لوگوی استاندارد می‌تواند یک کسب و کار … اگر با یک طراح حرفه‌ای آشنا باشید و از او سوال کنید که سخت ترین پروژه های کاری خود را نام ببرد، بدون شک خواهد گفت پروژه های طراحی لوگو، چراکه لوگو وظیفه‌ی جاودانه کردن یک برند را در ذهن مخاطبانش دارد.  از نظر مدیران سنتی، لوگو یک عکس و نوشته‌ای از نام یک برند است، اما …

نام و لوگو کمتر از آنچه فکر می کنید، اهمیت دارد..

نام و لوگو کمتر از آنچه فکر می کنید، اهمیت دارد..

سه‌شنبه 30 بهمن 1397

محبوبه اردکانی زاده

برند و لوگوِ کسب وکار در طول زمان تغییر خواهد کرد؛ بنابراین نگرانی زیادی بابت کامل بودن آن قبل از شروع کسب وکارتان نداشته باشید. شاید غیرمعقول به‌نظر برسد به‌عنوان متخصصی درزمینه‌ برندینگ نباید خیلی به نام و لوگو خود اهمیت بدهید. شرکت شما در طول زمان تکامل پیدا می‌کند و براساس سلیقه‌ی مصرف‌کننده تغییر خواهد کرد. در بسیاری از مواقع، ممکن است وضعیتی پیش بیاید که مجبور شوید برند جدیدی انتخاب کنید؛ بنابراین، از وسواس زیاد درباره‌ی برند و لوگوِ خود خودداری کنید. در هفته‌ی گذشته، بازسازی برند تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری … برند و لوگوِ کسب وکار در طول زمان تغییر خواهد کرد؛ بنابراین نگرانی زیادی بابت کامل بودن آن قبل از شروع کسب وکارتان نداشته باشید. شاید غیرمعقول به‌نظر برسد به‌عنوان متخصصی درزمینه‌ برندینگ نباید خیلی به نام و لوگو خود اهمیت بدهید. شرکت شما در طول زمان تکامل پیدا …

نکات مهم در طراحی لوگو مواد غذایی

نکات مهم در طراحی لوگو مواد غذایی

یکشنبه 7 بهمن 1397

محبوبه اردکانی زاده

طراحی و ایجاد نام تجاری یک نماینده برای معرفی کل برند شماست و براحتی باید نشان دهنده ی نوع فعالیت و پیام اصلی برندتان باشد. طراحی لوگو مواد غذایی نیز مانند سایر کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید بتواند به نوعی نشان دهنده ی کیفیت و تازگی و برتری مواد غذایی باشد. به عبارت دیگر، طراحی لوگو مواد غذایی مانند یک روبان و برچسب می باشد که تمام برند را در بر دارد و باعث تشخیص و ماندگاری نام شما در ذهن خواهد بود.  الهام گرفتن از سایر نمونه های طراحی لوگو مواد غذایی هیچ چیز در دنیای گرافیک و طراحی لوگو، مانند دیدن نمی تواند به شما کمک … طراحی و ایجاد نام تجاری یک نماینده برای معرفی کل برند شماست و براحتی باید نشان دهنده ی نوع فعالیت و پیام اصلی برندتان باشد. طراحی لوگو مواد غذایی نیز مانند سایر کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید بتواند به نوعی نشان دهنده ی کیفیت و تازگی و برتری مواد غذایی باشد. به …

به عنوان یک دیزاینر چگونه برند شخصی خود را طراحی کنیم؟

به عنوان یک دیزاینر چگونه برند شخصی خود را طراحی کنیم؟

چهارشنبه 26 دی 1397

محبوبه اردکانی زاده

اغلب دیزاینرها مهارت‌های مشابهی دارند، آنها می‌دانند چگونه ایده‌پردازی و طراحی کنند و طرح نهایی را برای نمایش در شبکه‌های مختلف رسانه‌ای آماده کنند؛ اما چطور می‌توانیم میان این همه کار مشابه برند شخصی خود را خلق کنیم؟ در ادامه، مطلبی از (Pamela Druckerman)، نویسنده و روزنامه‌نگار را می‌خوانید که در مورد ساختن برند شخصی برای طراحان نوشته شده است. شان ادامز (Sean Adams) یکی از موسسان شرکت طراحی آدامزموریوکا می‌نویسد: «اگر مسئول، کاردان و با استعداد بودن یک دیزاینر را ویژگی‌های او بدانیم، درست مانند این است که داشتن چهار … اغلب دیزاینرها مهارت‌های مشابهی دارند، آنها می‌دانند چگونه ایده‌پردازی و طراحی کنند و طرح نهایی را برای نمایش در شبکه‌های مختلف رسانه‌ای آماده کنند؛ اما چطور می‌توانیم میان این همه کار مشابه برند شخصی خود را خلق کنیم؟ در ادامه، مطلبی از (Pamela Druckerman)، نویسنده و …

چرا طراحی لوگو برای هر سازمانی حیاتی است؟

چرا طراحی لوگو برای هر سازمانی حیاتی است؟

پنج‌شنبه 8 آذر 1397

محبوبه اردکانی زاده

تقریبا همه کسب‌وکارها دارای یک لوگوی اختصاصی هستند که نشان دهنده‌ی ارزش‌ها و ویژگی‌هایش در بازار و در میان عموم است. اما تمامی لوگوها اثربخشی مورد نظر را ندارند. طراحی لوگو اغلب نقش مهمی در بازاریابی سازمان و کسب‌وکارها در بازار رقابتی امروز ایفا می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور طراحی لوگو، ارزش برند و کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. هویت برند به گفته یک سایت‌ بازاریابی لوگو موثرترین ابزار برندینگ است تا بتوانید هویت برند خود را در بازار بسازید. اگر لوگوی شما بتواند پیامتان را بطور موثر و گیرا منتقل کند، کمک می‌کند … تقریبا همه کسب‌وکارها دارای یک لوگوی اختصاصی هستند که نشان دهنده‌ی ارزش‌ها و ویژگی‌هایش در بازار و در میان عموم است. اما تمامی لوگوها اثربخشی مورد نظر را ندارند. طراحی لوگو اغلب نقش مهمی در بازاریابی سازمان و کسب‌وکارها در بازار رقابتی امروز ایفا می‌کند. در …

کورل یا ایلوستریتور؟

کورل یا ایلوستریتور؟

سه‌شنبه 8 آبان 1397

محبوبه اردکانی زاده

اگر به تازگی به عرصه‌ی طراحی لوگو پا گذاشته‌اید، حتما خودتان هم می‌دانید که انتخاب یک نرم‌افزار مناسب برای طراحی بسیار مهم است. تصمیمی که برای خیلی‌ها بسیار دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد. در این مطلب نگاهی سریع به سناریوها طراحی لوگوی می‌اندازیم و بعد خواهیم گفت چگونه باید نرم‌افزار مناسب را برای طراحی لوگو انتخاب کنید.اگر مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه‌ی این مطلب را بهیچ وجه از دست ندهید. از کدام نرم‌افزار برای طراحی لوگو استفاده کنیم؟ طراحی لوگو در نگاه اول عملی ساده به نظر می‌رسد. اما یادتان باشد که هر چند … اگر به تازگی به عرصه‌ی طراحی لوگو پا گذاشته‌اید، حتما خودتان هم می‌دانید که انتخاب یک نرم‌افزار مناسب برای طراحی بسیار مهم است. تصمیمی که برای خیلی‌ها بسیار دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد. در این مطلب نگاهی سریع به سناریوها طراحی لوگوی می‌اندازیم و بعد خواهیم …

طراحی لوگو مناسب و تاثیرگذار برای کسب و کار

طراحی لوگو مناسب و تاثیرگذار برای کسب و کار

یکشنبه 15 مهر 1397

محبوبه اردکانی زاده

نشان تجاری یا آرم و یا لوگو (Logo)، نماد یا سَمبُل گرافیکی یک مجموعه است که می توانیم از آن به عنوان یک معرف یا نشانه ای از فعالیت های یک شرکت و یا هر نهاد دیگری نزد مشتریان نام ببریم. به عبارتی نام و نشان تجاری، درباره کیفیت کالا و خدمات با خریدار صحبت می کند. کالاها و خدماتی که از کیفیت و پشتیبانی مناسب برخوردار هستند، نشان تجاری آنها در یاد مشتری می ماند و موجب حفظ مشتریان رضایتمند و وفاداری می شود. بنابراین در صورتی که برای شرکت، سازمان، وب سایت و… خود، یک لوگو طراحی نکرده اید و به مشتریان خود آن را معرفی نکرده اید، پیشنهاد می کنیم خیلی زود به فکر … نشان تجاری یا آرم و یا لوگو (Logo)، نماد یا سَمبُل گرافیکی یک مجموعه است که می توانیم از آن به عنوان یک معرف یا نشانه ای از فعالیت های یک شرکت و یا هر نهاد دیگری نزد مشتریان نام ببریم. به عبارتی نام و نشان تجاری، درباره کیفیت کالا و خدمات با خریدار صحبت می کند. کالاها و خدماتی که از …

اهمیت لوگو در طراحی سایت

اهمیت لوگو در طراحی سایت

دوشنبه 9 مهر 1397

محبوبه اردکانی زاده

طراحی یک لوگو متناسب و ایده ال برای کسب و کار شما بسیار مهم و حیاتی است، در این مقاله به بررسی اهمیت لوگو در طراحی سایت خواهیم پرداخت. به عنوان صاحب یک کسب و کار پس از تعیین اهداف و طراحی سایت نیاز به یک نشان مخصوص برای وب سایت خود خواهید داشت. زمانی که لوگو یک سایت دیده شده و به خاطر سپرده شود آن زمان به هدف خود رسیده است. تنها لوگوهایی به خاطر سپرده می شوند که به گونه ای خاص طراحی شده باشند و سرشار از خلاقیت بوده در ذهن ماندگار باشند و کاربر با دیدن آن به یاد خدمات و محصولات سایت شما بیفتد. یک نشان حرفه ای تاثیر شگرفی در تبلیغات خواهد داشت. توجه داشته … طراحی یک لوگو متناسب و ایده ال برای کسب و کار شما بسیار مهم و حیاتی است، در این مقاله به بررسی اهمیت لوگو در طراحی سایت خواهیم پرداخت. به عنوان صاحب یک کسب و کار پس از تعیین اهداف و طراحی سایت نیاز به یک نشان مخصوص برای وب سایت خود خواهید داشت. زمانی که لوگو یک سایت دیده شده و به …

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

سه‌شنبه 3 مهر 1397

محبوبه اردکانی زاده

شاید فکر کنید لوگو و آرم چیز کوچک و بی اهمیتی است، ولی بهتر است بدانید تحقیقات چیز دیگری می گویند. به عنوان نمونه، اخیرا مطالعاتی در این زمینه انجام شده که  نشان می دهد لوگوهایی که با استفاده از نماد های قدرتمند بصری --چیزی فراتر از نوشته—  نقطه ی قابل توجهی خلق می کنند، جزو بهترین لوگو ها هستند چون تاثیر فوق العاده ای دارند. لوگوی "آرم اند همر" نمونه ی خوبی است از این نوع طراحی لوگو. طراحی لوگو یا لوگو دیزاین خیلی مهم تر از چیزی است که ابتدا به نظر می رسد. لوگو خیلی بیشتر از یک سبک یا گرافیک است، خیلی بیشتر از چیزی است که نشان می دهد. بحث رنگ … شاید فکر کنید لوگو و آرم چیز کوچک و بی اهمیتی است، ولی بهتر است بدانید تحقیقات چیز دیگری می گویند. به عنوان نمونه، اخیرا مطالعاتی در این زمینه انجام شده که  نشان می دهد لوگوهایی که با استفاده از نماد های قدرتمند بصری --چیزی فراتر از نوشته—  نقطه ی قابل توجهی خلق می کنند، …

اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کار تا چه میزان قابل لمس است؟

اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کار تا چه میزان قابل لمس است؟

دوشنبه 26 شهریور 1397

محبوبه اردکانی زاده

اهمیت لوگوی حرفه ای لوگوی حرفه ای و یا صرفا داشتن لوگو نشان دهنده برند کسب و کار از طریق استفاده از شکل ، فونت ، رنگ و یا تصاویر است . یک لوگو رای جلب اعتماد و شناخت و تحسین یک شرکت یا محصول، کارایی دارد. از این رو اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کار بسیار زیاد است. بیایید صادق باشیم: ما همیشه بر اساس برداشت های اول قضاوت هایی را درباره افراد انجام می دهیم. برای مثال، اگر ببینید که رزومه روی یک برگه ی و چروک و لکه دار نوشته شده است، احتمالا از با مصاحبه با کارجوی صاحب آن رزومه صرف نظر خواهید کرد.  درحقیقت، احتمال این … اهمیت لوگوی حرفه ای لوگوی حرفه ای و یا صرفا داشتن لوگو نشان دهنده برند کسب و کار از طریق استفاده از شکل ، فونت ، رنگ و یا تصاویر است . یک لوگو رای جلب اعتماد و شناخت و تحسین یک شرکت یا محصول، کارایی دارد. از این رو اهمیت لوگوی حرفه ای برای کسب و کار بسیار زیاد است. …

لوگوی شرکت های معروف جهان و مفهوم شناسی

لوگوی شرکت های معروف جهان و مفهوم شناسی

یکشنبه 18 شهریور 1397

حسین رضایی

انواع مختلف آرم، لوگو و نشان واژه، عنصری گرافیکی و نگاشتاری است که همواره برای شناسایی و هویت بخشی به یک کمپانی و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. این علایم در نشان دادن کیفیت کمپانی تاثیر به سزایی دارند. در برخی مواقع طراحی آرم شرکت ها، بسیار پیچیده است و در عوض برخی از آنها ساده و در عین حال خسته کننده و یا پرمفهوم و مبهم! اما به هر حال هر یک از آنها نیز معنی و مفهوم خاص خود را دارد. در این گزارش به بررسی آرم و نشان واره برخی از شرکت های معروف در دنیا پرداخته شده اپل کمپانی اپل در سال ۱۹۷۱ با دوستی استیو وزنیاک ۲۱ ساله مهندس … انواع مختلف آرم، لوگو و نشان واژه، عنصری گرافیکی و نگاشتاری است که همواره برای شناسایی و هویت بخشی به یک کمپانی و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. این علایم در نشان دادن کیفیت کمپانی تاثیر به سزایی دارند. در برخی مواقع طراحی آرم شرکت ها، بسیار پیچیده است …

طراحی لوگو به سبک مینیمال

طراحی لوگو به سبک مینیمال

شنبه 17 شهریور 1397

محبوبه اردکانی زاده

مینیمال چیست ؟ مینیمال یا همان ساده گرایی یکی از انواع مکاتب هنری می باشد که اصل بنیادین آن بر پایه سادگی و روشهای خالی از پیچیدگیهای معمول بنا شده است . دوره پیدایش مکتب مینیمال را میتوان‌ در آثار هنرمندان روسی پس از انقلاب اکتبر جستجو نمود که به شدت ساختار گرا بودند و به خلاصه‌ و مفید گویی با شکل های ساده هندسی گرایش داشتند ، در این زمینه می توان به اثر سپید روی سپید مالویچ اشاره نمود ! پس از آن بود که سبک مینیمال در آمریکا با سرعتی باور نکردنی بدل به جنبش هنری تازه ای گردید که در این کشور و در این دوره عمدتا با خلق آثار سه بعدی خود را نمایان … مینیمال چیست ؟ مینیمال یا همان ساده گرایی یکی از انواع مکاتب هنری می باشد که اصل بنیادین آن بر پایه سادگی و روشهای خالی از پیچیدگیهای معمول بنا شده است . دوره پیدایش مکتب مینیمال را میتوان‌ در آثار هنرمندان روسی پس از انقلاب اکتبر جستجو نمود که به شدت ساختار گرا بودند و به …

استاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران

استاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران

یکشنبه 11 شهریور 1397

محبوبه اردکانی زاده

استاد مرتضی ممیز ( پدر گرافیک نوین ایران ) : او چهارم شهریور ‪ ۱۳۱۵‬متولد و در سال ‪ ۱۳۴۴‬در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. ممیز تحصیلات خود را در ‪ ۱۹۶۸‬میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران به فعالیت در زمینه تصویرسازی و گرافیک پرداخت. در چهل و پنج سال گذشته مدیر هنری و گرافیک بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی معتبر ایران بوده و طراحی صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایی را انجام داده است. بسیاری از هنرمندان وهنردوستان نسل نو کشور … استاد مرتضی ممیز ( پدر گرافیک نوین ایران ) : او چهارم شهریور ‪ ۱۳۱۵‬متولد و در سال ‪ ۱۳۴۴‬در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. ممیز تحصیلات خود را در ‪ ۱۹۶۸‬میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه …

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای

شنبه 10 شهریور 1397

محبوبه اردکانی زاده

منحصر به فرد بودن لوگو طراحی لوگو شما باید قدرت حضور در بازار را داشته و بلافاصله توسط مخاطبان شما تشخیص داده شود. یک راه بسیار مناسب برای انجام این کار، عدم استفاده نشان های عمومی، تصاویر و یا آیکون های تکراری است. در حالی که طرح باید معرف کسب و کار شما باشد ولی در عین حال نشان دادن محصول یا خدماتی که شما فراهم می کنید در آرم الزامی نیست. استفاده از خلاقیت بالا، طراحی نوشتاری حرفه ای و تایپوگرافی نیز می تواند، ضمن اضافه کردن اعتبار به طرح لوگو، به منحصر به فرد بودن نام تجاری شما نیز کمک کند. به یاد ماندنی بودن لوگو یک طراحی لوگو حرفه ای و عالی ، … منحصر به فرد بودن لوگو طراحی لوگو شما باید قدرت حضور در بازار را داشته و بلافاصله توسط مخاطبان شما تشخیص داده شود. یک راه بسیار مناسب برای انجام این کار، عدم استفاده نشان های عمومی، تصاویر و یا آیکون های تکراری است. در حالی که طرح باید معرف کسب و کار شما باشد ولی در عین حال …